Praca w zgranym i dobrze współpracującym między sobą zespole to marzenie wielu osób poszukujących zatrudnienia. Jak zadbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy, by ta wydawała się lekka i przyjemna? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Jednym z kluczowych kryteriów wyboru miejsca pracy jest panująca tam atmosfera, czyli relacje pomiędzy pracownikami, a także te na linii pracodawca-pracownik. Wiadomo, że kluczowymi kryteriami pozostaną zarobki oraz możliwość rozwoju zawodowego, jednak dobra atmosfera w pracy także ma spory wpływ na postrzeganie danego stanowiska i firmy. W jaki sposób zadbać można o zmianę negatywnego nastawienia pracowników względem siebie? Mimo, że jest to dość trudne, można tego dokonać prostymi środkami.

Mniejsza rywalizacja

Rywalizacja, będąca formą współzawodnictwa sama w sobie nie jest zła. Pozwala pracownikom na dodatkową motywację i skuteczniejsze wykonywanie swoich obowiązków, by okazać się lepszym od kolegi czy koleżanki na podobnym stanowisku. Każdy lubi przecież wygrywać. Taka forma motywacji skuteczna będzie jednak na krótką metę. Może być to np. jeden projekt w roku lub kwartale, kilka ważniejszych zadań w miesiącu itp. Długotrwała rywalizacja prowadzi jednak do zwiększenia stresu i nerwowości wśród pracowników. Stają się oni przez to bardziej nieprzychylni względem siebie lub względem drugiej grupy pracowników. Z czasem pojawić się mogą wręcz dwa wrogo nastawione do siebie „obozy”, które przeniosą rywalizację w pracy na życie codzienne. Warto w porę zareagować i zaprzestać tego typu działań, scalając grupę i proponując jako pracodawca wspólne wykonanie ważnego projektu.

oferty pracy, wyłudzanie danych, praca, fałszywe oferty pracy,
fot. pixabay.com

Wspólne wyjścia na obiad

Nic tak nie scala zespołu jak wspólne spędzanie wolnego czasu po pracy. Jeśli zaczniesz traktować swoich współpracowników jako kolegów i koleżanki oni odwdzięczą Ci się tym samym. Budowanie pozytywnych relacji z innymi pracownikami pozytywnie wpłynie na atmosferę w pracy. Dzięki temu łatwiej będzie Ci poprosić o pomoc w przypadku trudności oraz chętniej będziesz dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi. Zmiana postrzegania innych osób z rywala na kolegę, pomoże poczuć się w pracy swobodniej i zwiększy Twoją wydajność.

Wyjazdy integracyjne

Dobrym sposobem na scalenie grupy, w której znajdują się nowi pracownicy może być wyjazd integracyjny. Jest to świetna okazja, by lepiej poznać swoich kolegów z pracy, spędzając z nimi trochę czasu. Być może macie podobne hobby, o którym możecie opowiadać godzinami lub wasze dzieci chodzą do tego samego przedszkola. Tematów do rozmów z pewnością nie zabraknie, a zacieśnianie więzi wyjdzie tylko na dobre.

Szanowanie współpracowników

Podstawą dobrych i zdrowych relacji w pracy jest wzajemny szacunek. Jeśli nie jesteś w stanie zaprzyjaźnić się z częścią pracowników postaraj się przynajmniej mieć względem nich poszanowanie. Nie trzeba mówić głośno, co sądzi się o ich pracy, zainteresowaniach czy żartach. Zamiast dolewać oliwy do ognia lepiej dać dobry przykład i w sposób kulturalny i merytoryczny odpowiadać na zadane pytania. Dobra atmosfera w pracy to nie tylko wspólne spędzanie czasu i żarty, ale przede wszystkim szacunek i akceptacja wszystkich pracowników. Brak kłótni, plotkowania na czyjś temat i szyderczych uśmiechów zdecydowanie wpływa na poprawę atmosfery w pracy.

fot. pixabay.com

Panowanie nad emocjami

Kiedy zbliża się termin ukończenia projektu lub okres świąteczny, generujący nadmiar obowiązków bardzo łatwo stracić panowanie nad emocjami. Buzująca adrenalina połączona ze złością lub bezradnością czasami jest wręcz nie do ujarzmienia. Postaraj się wówczas zacisnąć zęby i nie wylewać swoich żali na zewnątrz. Nie obarczaj innych swoimi niepowodzeniami, lecz zastanów się co możesz zrobić w przyszłości, by nie dopuścić do podobnej sytuacji. Staraj się również koncentrować na pozytywnych aspektach swojej pracy. Pozytywne myślenie zarówno przed jak i w trakcie pracy pozwoli Ci skupić się na obowiązkach, by wykonać je najlepiej jak potrafisz. Odrzuć negatywne myśli, a przekonasz się, że praca, którą wykonujesz i współpracownicy, z którymi pracujesz wcale nie są tacy źli jak mogłoby się wydawać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here