Pozyskiwanie partnerów biznesowych oraz wartościowych kontaktów to kluczowe zadanie dla rozwoju naszego biznesu. Z pomocą w tym przychodzi jednak sieć i Social media. Niezależnie czy prowadzimy biznes online czy tradycyjny, dzięki tym dwóm sposobom możemy pozyskać wartościowe kontakty do innych firm, agencji, współpracowników czy partnerów i jeszcze szybciej rozwijać nasz biznes. Istnieje kilka możliwości wyszukiwania takich kontaktów i stworzenie sporej bazy adresów, które możemy wykorzystać. Poniżej prezentujemy, gdzie warto szukać kontaktów biznesowych, dlaczego warto pozyskać kontakty w taki sposób oraz udowadniamy, że wyszukiwarka Google, choć dostarcza wiele cennych danych, nie jest jedynym źródłem informacji.
Pierwszym miejscem do pozyskiwania kontaktów biznesowych jest Facebook. Wbrew pozorom ten społecznościowy portal może połączyć nas z wieloma interesującymi osobami i pomóc uzyskać wiele różnych kontaktów. Na Facebooku możemy wyszukiwać grupy zajmujące się konkretnym biznesem oraz branżą. Przeważnie są one aktywne a wiele osób uczestniczących w dyskusji to również inni przedsiębiorcy czy właściciele firm. Niezobowiązujący charakter Facebook-a pozwoli porozmawiać z nimi, wymienić poglądy i rozpocząć współpracę. Przydatna na tym kanale jest również wyszukiwarka. Dzięki niej możemy znaleźć inne wyniki wyszukiwania niż w popularnej wyszukiwarce Google. Wystarczy wpisać daną branżę, a pojawi się nam spis grup osób, stron czy postów o konkretnej tematyce.
W Social Mediach istnieje wiele grup zajmujących się szeroko pojętym biznesem. Zdecydowana większość takich osób czy agencji i firm ma też oficjalne profile. Możemy zatem w mediach społecznościowych skontaktować się osobiście lub stworzyć listę e-maili oraz wykorzystać ją do przedstawienia konkretnej oferty. Facebook jest również doskonałym źródłem do poszukiwania specjalistów lub wykonawców, jeśli takowych potrzebujemy. Wiele grup z osobami poszukującymi pracy czy specjalistami może znacznie uprościć proces poszukiwania pracownika. Jest to szczególnie ważne w takich branżach jak IT, gdzie deficyt pracowników jest bardzo duży.
Kolejnym portalem w internecie, który będzie pomocny przy stworzeniu listy potencjalnych partnerów biznesowych — jest LinkedIn. Jest to portal o charakterystyce biznesowej i pracowniczej. Można na nim spotkać profile danych wykonawców, pracowników szukających zatrudnienia oraz dużych firm. Tym, co możemy zyskać na LinkedIn to kontakty. Portal ten posiada ponad 100 mln użytkowników a w tym dużą ilość polskich agencji, firm, czy pracowników. Głównym miejscem jest wyszukiwarka, w której możemy wyszukiwać konkretne marki z danej branży. Pomoże to w stworzeniu listy potencjalnych współpracowników. Drugą korzyścią jest również poszukiwanie osób, które mogą dla nas pracować. W tym miejscu znajdziemy wielu specjalistów z różnych dziedzin. Wyszukiwarka pozwala sortować dane wyniki wyszukiwań.
Google — globalne wyszukiwanie
Jedną z najpopularniejszych form pozyskiwania kontaktów biznesowych jest wyszukiwanie ich w Google. To bezkonkurencyjny monopolista na rynku wyszukiwania danych, w którym znajdziemy najtrafniejsze i najbardziej znane marki czy firmy. Wyszukiwarka segreguje je od tych najbardziej wartościowych, dzięki czemu mamy dostęp do gotowej listy osób, pracowników czy firm z danej branży. Działanie wyszukiwarki jest bardzo proste. Wprost z niej możemy trafiać na strony www danego partnera czy kontrahenta i kontaktować się z nim bezpośrednio. W wyszukiwarce możemy również pozyskiwać nieco inne informacje. Będą to z pewnością sympozja, zjazdy, targi czy spotkania branżowe odbywające się w realnym świecie. Możemy udać się tam osobiście i nawiązać wiele ciekawych znajomości.
Google Maps — lokalni partnerzy
Gdy prowadzimy nasz biznes lokalnie, stacjonarne lub zależy nam na nawiązaniu ścisłej współpracy, dobrym rozwiązaniem może być wyszukiwanie partnerów biznesowych w Google Maps. Z pewnością nie jest to pierwsze miejsce, jakie przychodzi nam do głowy, gdy chcemy nawiązać współpracę z inną firmą, ale na mapach Google możemy znaleźć wiele przydatnych kontaktów. Wystarczy wpisać w danej lokalizacji branże lub rodzaj firmy, na jakiej nam zależy, a otrzymamy dostęp do wyników wyszukiwania pod względem lokalizacyjnym. Największym plusem jest wyszukiwanie informacji w konkretnych miejscowościach. Jeśli więc produkujemy zabawki czy wykonujemy rękodzieło, możemy w krótkim czasie stworzyć listę sklepów i udać się do nich osobiście oferując im współpracę.
Fora internetowe
Jednym z najlepszych sposobów pozyskiwania kontaktów biznesowych są fora internetowe. W sieci istnieje wiele różnego rodzaju miejsc, gdzie możemy spotkać się z osobami, które również szukają takich kontaktów. Są one podzielone branżowo lub są ogólnie typowo biznesowe. Znajdują się tam przeważnie aktywne osoby, które również chcą działać. W takim miejscu będziemy mogli trafić na ciekawe dyskusje czy tematy oraz sporą bazę wiedzy.
Jak wykorzystać te kontakty?
Gdy stworzymy już naszą listę kontaktów, warto wykorzystać ją w odpowiedni sposób. Jeśli będziemy dysponowali wieloma adresami e-mail, warto stworzyć pewną formatkę — szablon wiadomości, który wstępnie będzie informował o chęci nawiązania współpracy i wysyłania go masowo. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo czasu, a osobiście rozmawiać będziemy mogli, jeśli dana firma odpowie na naszą wiadomość. Osobiste pisanie do wielu firm, z których zdecydowana większość nie odpisze, byłoby bardzo niekomfortowe i zajmowało dużo czasu. Według takiej zasady możemy wysłać wiadomości na portalach społecznościowych czy na forach. Gdy pozyskamy adresy stacjonarne, możemy ułożyć sobie listę wszystkich firm i odwiedzać je po kolei, a nie uzupełniać ją w trakcie wizyt i odwiedzać podobne lokalizacje kilkukrotnie.
Dobrym pomysłem jest również zbieranie ofert współpracy przez pewien czas i dopiero po kilku dniach czy tygodniach zebrać je równocześnie, ocenić i porównać.