Nawet najlepszy produkt, spełniający wszystkie wymagania konsumentów nie uzyska zadowalającego poziomu sprzedaży bez odpowiednich działań marketingowych. Dobra reklama i dystrybucja to podstawa wzrostu zainteresowania oferowanymi przez przedsiębiorstwo dobrami. W skład skutecznego marketingu wchodzi wiele powiązanych ze sobą czynników, które decydują o wielkości popytu.
Marketing – charakterystyka
Pojęcie marketing wywodzi się od angielskiego słowa „market” oznaczającego rynek lub miejsce zbytu. Pod tym terminem kryje się przede wszystkim ogół wiedzy, jaką powinien posiadać przedsiębiorca, na temat działań na rynku, mających na celu zwiększenie popytu na oferowane towary lub usługi. Marketing oznaczać może również szereg zadań, niezbędnych do wykonania w celu uzyskania nowych klientów oraz zachęcenia dotychczasowych do dalszego nabywania oferowanych przez przedsiębiorstwo dóbr.
Niezwykle istotna w marketingu jest koncepcja działania na rynku. Przedsiębiorca powinien być skoncentrowany na potrzebach konsumentów, by nieustannie ulepszać swoje towary i usługi, dostosowując je do aktualnych trendów i wymagań rynku. Ważna jest również pozytywna relacja z klientami, bowiem może ona skutkować przywiązaniem się danej osoby do firmy, a w efekcie poleceniem jej swojej rodzinie i znajomym.

Jak doskonale wiadomo, poczta pantoflowa nadal jest świetnym sposobem pozyskiwania nowych klientów, którzy zadowoleni z jakości produktów, ceny i miłej obsługi z chęcią podzielą się swoim zdaniem z innymi. Warto pamiętać, że działa to również w drugą stronę, tak więc nieodebrany telefon od klienta dzwoniącego do biura obsługi lub niemiła obsługa w sklepie stacjonarnym również może skutkować szybkim rozprzestrzenieniem się informacji, w tym przypadku działających na niekorzyść firmy.
Narzędzia i instrumenty marketingu
Jeśli dane przedsiębiorstwo posiada wysokiej jakości produkt, który zamierza sprzedawać konsumentom, powinno opracować szczegółowy plan działania. W pierwszej kolejności ustalić należy jaka będzie cena, po której będzie on sprzedawany. Wpływ na nią mieć będzie zarówno jednostkowy koszt wytworzenia produktu oraz wysokość marży, jaką planuje narzucić firma. Jeśli posiada ona uznaną markę i jest już dość popularna wśród konsumentów, cena może być nieco wyższa, bowiem i tak oznaczać będzie spore zainteresowanie. Nieco mniej uznane firmy muszą jednak konkurować między sobą ceną, która bardzo często bywa kluczowym aspektem w procesie decyzyjnym konsumentów. Ważne jednak, by pozwalała ona pokryć koszty wytworzenia, tak by sprzedaż produktu nie przynosiła przedsiębiorstwu strat finansowych.
W drugiej kolejności określić należy kanały dystrybucji oferowanych dóbr. W zależności od rozmiarów przedsiębiorstwa oraz samych towarów może być to zarówno sprzedaż w małym, stacjonarnym sklepie lub sprzedaż internetowa, skoncentrowana na wysyłce. Duże przedsiębiorstwa np. produkujące żywność mogą z kolei podpisać umowę z hipermarketami i za pomocą sieci sklepów trafiać w sposób masowy do odbiorców.

W celu zwiększenia zainteresowania oferowanymi przez przedsiębiorstwo dobrami, niezwykle ważna jest odpowiednia promocja. Producenci różnych marek prześcigają się wręcz w tworzeniu kreatywnych i przyciągających uwagę potencjalnych nabywców kampanii reklamowych. Mogą być one przeprowadzane za pośrednictwem telewizji, radia, gazet, maili czy bilbordów. Coraz popularniejsze stają się jednak kampanie prowadzone w internecie za pośrednictwem porali społecznościowych. Na co dzień korzystają z nich miliony Polaków, dzięki czemu stały się idealnym miejscem do oferowania produktów i usług. Można to robić zarówno za pośrednictwem płatnych reklam, docierających do ściśle określonego grona odbiorców, jak i poprzez prowadzenie własnych social mediów zrzeszających klientów. Dzięki temu będą oni na bieżącą ze wszystkimi nowymi ofertami, promocjami i przecenami, wpływając na zwiększenie wartości sprzedaży.
Ważnym elementem marketingu jest także merchandising, czyli szereg działań mających na celu wzrost sprzedaży oferowanych dóbr oraz wprowadzanie nowych na rynek. Mogą być to zatem działania związane z odpowiednim lokowaniem produktu, sposobem prezentowania go w miejscach dystrybucji czy oferowaniem bezpłatnych próbek zachęcających do zakupu. Produkt, cena, kanały dystrybucji oraz promocja to elementy składowe marketingu mix, którego istotą jest maksymalizacja sprzedaży towarów i usług przy jak najmniejszych nakładach finansowych.