Przygotowanie biznesplanu jest niezmiernie istotne przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Dobrze napisany pozwoli nam uniknąć prostych błędów na starcie oraz uświadomi nam jak wygląda konkurencja w branży, w której chcemy funkcjonować. Pisząc biznesplan, nie wolno zapominać o kluczowych jego elementach. Sprawdź, w jaki sposób przygotować taki dokument, by był drogowskazem w dalszej działalności.
Czym jest biznesplan?
Pojęcie „biznesplan” pochodzi z języka angielskiego (business plan) i dotyczy szczegółowego, długoterminowego dokumentu planistycznego odnoszącego się do działalności przedsiębiorstwa. Jego głównym zadaniem jest określenie celów, a także sposobów i środków umożliwiających ich osiągnięcie. Biznesplan, będący szeregiem dokumentów oraz analiz, ma ważne zastosowanie w organizacji, a także poza nią. Wspiera on przygotowanie i przeprowadzenie niezbędnych czynności, umożliwiających pozyskanie środków finansowych od inwestorów oraz banków. Pełni on również istotną rolę podczas podejmowania kluczowych decyzji menedżerskich. Dzięki przygotowanemu biznesplanowi zweryfikować można słuszność stawianych wcześniej tez i założeń. Może być on sporządzony zarówno przez samego przedsiębiorcę, jak i zleconą firmę zewnętrzną.
Cechy dobrego biznesplanu
Dobrze przygotowany biznesplan powinien trafnie określać cel działania i sposób pozyskiwania środków finansowych na jego realizację, musi być też realistyczny, konsekwentny, łatwy do zastosowania w konkretnym działaniu oraz elastyczny, czyli sporządzony tak, by można było na bieżąco dokonywać w nim korekt. Ważną cechą jest również długodystansowość, terminowość oraz kompletność. Powinien on uwzględniać również aktualne potrzeby, warunki i możliwości realizacji poszczególnych zadań. Biznesplan powinien składać się ze streszczenia, przedstawienia pomysłu, charakterystyki rynku, marketingu, realizacji zadań, zarządzania, harmonogramu, informacji dotyczących finansowania i prognoz finansowych oraz podsumowania.
Etapy tworzenia biznesplanu
Podstawowe informacje o przedsiębiorstwie
W pierwszej kolejności przedstawić należy podstawowe informacje i założenia dotyczące przedsiębiorstwa, oraz dane samego przedsiębiorcy. Wśród najważniejszych informacji o firmie zabraknąć nie może takich danych jak: planowana data rozpoczęcia działalności gospodarczej, forma prawna działalności gospodarczej, nazwa przedsiębiorstwa, lokalizacja siedziby firmy, dane kontaktowe, kod PKD, informacje o wytwarzanych produktach lub świadczonych usługach.
Umieścić należy także podstawowe informacje dotyczące przedsiębiorcy, takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, kwalifikacje zawodowe, umiejętności, posiadane wykształcenie czy chociażby doświadczenie zawodowe.
Określenie wizji i celów przedsiębiorstwa oraz charakterystyka rynku
W dalszym etapie przedstawiamy wizję, misję oraz cele naszego przedsiębiorstwa. Musimy się więc zastanowić jaki cel stawiamy przed sobą i jaką wartość nasza firma wniesie na rynek. Zaplanować musimy również etapy rozwoju, tak by za kilka lat nasze przedsiębiorstwo przynosiło coraz większe zyski i realizowało coraz to ambitniejsze i trudniejsze zadania. Powinniśmy wiedzieć również do jakiego typu klientów chcemy dotrzeć i którzy z nich będą stanowić podstawową bazę odbiorców naszych towarów lub usług.
W celu dokonania analizy rynku i znajdującej się na nim konkurencji warto dokonać analizy SWOT, analizy PEST oraz zastosować metodę SMART. Są to skuteczne narzędzia, umożliwiające dogłębne przeanalizowanie mikro i makrootoczenia. Dzięki nim ustalimy, z jakimi przedsiębiorstwami przyjdzie nam rywalizować o klienta, a także odpowiemy sobie na pytanie w jaki sposób możemy o niego zabiegać. Będzie to niezbędne, by ustalić jak ma wyglądać proces marketingu, w jaki sposób go przeprowadzić i do jakiego typu klienta powinien być skierowany, by przyniósł odpowiedni rezultat.
Następne etapy przygotowywania biznesplanu opisane zostały w drugiej części artykułu.